Elk onderdeel van de spijsvertering van de mond tot de dikke darm kent zijn eigen werking en kan bij een verstoring de rest van de spijsvertering beïnvloeden. Een verstoorde maagwerking belast de dunne darm met te slecht voorverteerd eten. Eten wat niet goed gekauwd wordt kan ook de spijsvertering belasten.

Als eten eenmaal is gegeten moet het lichaam er iets mee. Eten vraagt kracht van het spijsverteringsstelsel maar levert ook kracht, mits de kwaliteit van de voeding goed is. Hoe minder de voeding bewerkt is hoe natuurlijker verloopt de spijsvertering en kunnen wij krachten opdoen aan het verteren van voeding. Hoe meer de voeding bewerkt is zoals witmeelproducten hoe minder de spijsvertering wordt geactiveerd, dat is ongunstig voor onze gezondheid.

Als voeding ook nog veel kunstmatige toevoegingen bevat belasten wij ons lichaam. Zo is margarine een sterk bewerkt produkt met veel E-nummers; niet gezond makend dus. Het is beter plantaardige olie in de oorspronkelijke vorm te gebruiken zoals olijfolie, zaden en noten, evenals roomboter en biologische margarine. Spijsverteringsklachten kunnen ook ontstaan omdat mensen te eenzijdig eten, bijvoorbeeld te veel koolhydraatrijke producten (brood, vruchtensappen, frisdrank, koek en snoep). Gisting in de darmen kan een gevolg zijn. Hier zal ik  aanraden meer gevarieerd te eten en de koolhydraatrijke producten te verminderen.

Het FODMAP dieet kan in dit kader ook zeer effectief zijn. Het FODMAP dieet bestaat uit 2 fasen. In de eerste fase worden fermenteerbare koolhydraten uit de voeding weggelaten; in de tweede fase worden voedingsmiddelen met dit type koolhydraten geïntroduceerd. Ik kan U hierbij begeleiden. Dit dieet is zeer geschikt voor mensen met chronische obstipatie, een spastisch colon en IBS (Irritable Bowel Disease) ofwel PDS (Prikkelbare Darm Syndroom). De effectiviteit is wetenschappelijk aangetoond voor 75% van de mensen met genoemde klachten/diagnose.

Er zijn ook voedingsmiddelen die de spijsvertering versterken of ondersteunen zoals bepaalde kruiden en zure voedingsmiddelen. Vaak zijn de voedingsadviezen die ik geef aanvankelijk gericht op het ontzien van de spijsverteringsorganen en vervolgens juist versterkend om de verschillende organen aan te spreken waarvoor ze bedoeld zijn. Dus bijvoorbeeld leverondersteunende adviezen. Hierbij worden ook wel eens voedingssupplementen aanbevolen zoals probiotica, supplementen om de darmslijmvliezen te herstellen of plantaardige enzym- of kruidenextracten.

Het GAPS dieet is een dieet voor darm gerelateerde aandoeningen als: huidklachten, auto-immuunziekten en diverse psychische klachten als depressie, autisme en ADHD.

Mensen met de ziekte Colitus Ulcerosa of de ziekte van Crohn kunnen baat hebben bij het zogenaamde SC diet. Dit dieet heeft al vele mensen genezen van deze ziekte of tenminste de ontsteking tot stilstand gebracht. Ik kan u over dit dieet informeren en hierbij begeleiden.


Voor meer informatie over welke voedingsmiddelen voor u goed zijn bij een verstoorde spijsvertering kunt u een afspraak met mij maken.